Jom Terjah ~^^~

Monday, December 31, 2012

~kasihku abadi~

Kamar hatiku, sekian lama
Suram dan sepi, kekosongan
Aku mencari insan sejati
Untuk menemani hidupku

Adam dan Hawa diciptakanNya
Disemai rasa kasih sayang
Agar bersemi ketenangan
Dan kedamaian di hati

Ku harap hanya keikhlasan
Dan ku rindukan keramahan
Aku inginkan kemesraan
Berkekalan berpanjangan

Mengasihimu, dikasihi
Menyayangimu, disayangi
Merindui dan dirindui
Saling mengerti di hati

Biar hilang kabus di wajahku
Biar tenang resah di dadaku
Terimalah serta kabulkan harapan ini
Oh Tuhan

Ku melafazkan kata penuh makna
Bersaksi Tuhan yang Maha Pemurah
Hidup mati jodoh pertemuan
Ditentu Allah yang Esa
Perkenankan hasrat di hatiku

Moga impian kan dirahmati
Dipertemukan serikandi
Susah dan senang sama harungi
Demi cinta yang hakiki
Oh... 
-in-team-

Tuesday, December 25, 2012

tinta khas buat sahabatku

sahabatku..
andai ini warkah terakhirku..
maafkanlah segala kesilapanku
terhadapmu..

sahabatku..
aku bersyukur kerana mengenalimu
bersama-sama denganku
dalam perjuangan
menuntut ilmu..
mencari erti kehidupan
dan erti hamba pada Yang Maha ESA

sahabatku
masihkah kau ingat
kita bersama-sama
dalam suka dan duka
 mengharungi cabaran dan dugaan
sebagai pelajar
sebagai sahabat
 aku ingat itu
dan aku akan sentiasa simpan
di memori ini..

sahabatku
aku rindu pada kenangan kita
andai ku dapat memutar waktu
ku ingin sekali kembali
pada masa mula2 kita bertemu..

sahabatku..
pertama dan selama-lamanya
aku ingin memohon
kemaafan denganmu
andai aku tidak menghargaimu
andai aku pernah mengguris perasaanmu
andai aku tidak memahamimu

sahabatku
maafkanlah diriku
kerana keegoanku
kerana kelemahanku
kerana sikapku
aku sedar siapalah diriku
insan yang banyak kekurangan
dan banyak melakukan kesalahan

sahabatku
seikhlas hatiku
aku benar -benar menyayangimu
sebagai sahabatku
dunia dan akhirat
dan aku sentiasa mendoakan
moga ukhwah yang terbina ini 
berkekalan hingga ke syurga..

sahabatku
tiadalah kalimah perpisahan dalam benakku
kerana ku tahu
walaupun kita berjauhan
dirimu sentiasa dekat di hatiku.
.
sahabatku
aku sayang padamu
aku ingin menjadi sahabat baikmu
seikhlas hatiku
hanya itu yang mampu 
ku ucapkan..
selamanya moga Allah
sentiasa merahmati
ikatan ukhwah ini..
aamiin..


Sunday, December 23, 2012

warkah buat ibu~

-->
Bismillah pembuka bicara..
Ibu..
Gelaran istimewa buatmu ibu
Buat insan yang telah melahirkanku
Insan yang pernah membesarkanku
Mendidikku..mengajarku
Sehingga diriku menjadi seorang yang berguna..
Ibu..
Kaulah ratu hatiku..
Yang sentiasa dekat di hati ini
Walaupun jauh nun di mata
Ku merasakan dirimu sentiasa di sisiku..
Ibu..
Dirimu bagaikan payung di kala ku kehujanan
Dirimu bagaikan lilin yang menerangi di kala ku kegelapan
Dirimu bagaikan pelangi yang menceriakan di kala hati dalam kehibaan
Ibu..
Sungguh besar pengorbananmu..
Tidak tertulis rasanya untuk menceritakan pengorbananmu
Sejak diriku lahir sehinggalah aku dewasa
Dirimu tidak pernah jemu
Memberi semangat buatku
Memberi nasihat buat pedomanku
Memberi kasih sayang yang tidak terhingga untukku..
Ibu..
Keringat tua tampak jelas di wajahmu
Jelas menggambarkan dirimu banyak menderita
Berkorban untuk anak-anakmu
Namun sedikitpun tiada keluhan di bibirmu..
Tiada kegusaran di wajahmu
Hanya senyuman yang bermain di matamu..
Ibu..
Hanya satu kalimah yang ku ingin ucapkan padamu
Maaf..
Maafkan anakmu ini..ibu..
Andai  pernah berkasar denganmu..
Andai  pernah melukakan hatimu..
Andai  pernah menyusahkan dirimu
Sungguh  banyak rasanye khilaf denganmu..
 Ibu..
Hanya keampunan yang ku pinta
Kerana ku tahu tiada tempat buatku di syurga
Andai tiada kemaafan darimu
Kerana ku tahu syurga seorang anak hanya terletak di bawah telapak kaki ibu
Ibu..
Di saat ku rindu ku titipkan namamu
di dalam doa
Semoga Allah sentiasa melindungimu
merahmatimu
Walau di mana kamu berada..
Ya Allah..sampaikanlah salam rinduku buat ibuku..
Ampunilah dosa-dosanya..
Sayangilah beliau sebagaimana beliau menyayangiku sejak dari kecil..
Amin.


~ikhlas dari anakmu~ 
terima kasih kerana menjadi ibu yang terbaik buat anakmu.. 


.. ma dan abah yg ku sayangi..

Tuesday, July 10, 2012

kembali lagi..

Assalamualaikum semua sahabat-sahabat..salam semanis ukhwah..harap semuanya sihat walafiat..lme dah dekat di hati x menulis di sini..rase kekok pun ade, em..mencari idea-idea untuk menulis ambil mase jugak kn..jeles tgk blog shbt2 yg trisi..hehe..rase rindu sgt2 pd blog ni,,tp xde idea nk menulis ..okla, first of all, syukran buat semua sahabat2 yg sudi menjenguk blog yg x seberapa ni..thanx juga buat shbt2 yg sudi menjadi kwn dekat di hati..ketiga, maaf byk2 pd mereka yg komen or yg jd kwn sy dlm blog ni tp sy x follow..sblm ni sibuk sgt2 dgn asaimen or projek..tp alhamdulillah skrg dh cuti smster..ade gk mse nk jenguk2 blog yg dh brkurun ditinggalkan ..mm..mencari dan terus mencari..idea,,mnekah kmu menghilang??

oklah,,stakat ni dlu conteng blog..lain kali plk sy smbung..utk dapatkn idea kna ade mood nk tulis kn?k. last but not least..slm ukhwah buat semua yg baru mnjadi follower sy,,moga prsahabatan yg terbina kekal slamanye,,insyaAllah..


..maaf byk2 pd semua kalo sy ade salah silap sepanjang penulisan sy dlm blog ini..


Friday, January 13, 2012

Seandainya Rasulullah saw bersama kami~~





video
lau kana bainana Al-Habib~



يا رَبِّي قَدْ غَفِلْنَا وَكُلُّناَ طَمْعٌ
فِيْ عَفْوٍ وَفِيْ كَرَمٍ وَفِيْ أَعْتَاقٍ
وَجَنَّةٍ مَعَ سَيِّدِ الْبَشَرْ
نَدْعُوْك..نَدْعُوْكَ رَبِّيْ مِنَ الْأَعْمَاقِ


Wahai Tuhanku, kami telah lalai lupa.
Namun setiap orang daripada kami tetap tamakkan...
Keampunan-Mu, dan sifat pemurah-Mu,
Dan kebebasan daripada api neraka-Mu,
Dan juga syurga bersama Penghulu seluruh manusia.
Kami mohon...Kami mohon pada-Mu,
Wahai Tuhanku dari sudut hati yang paling dalam.....

لَوْ كَانَ بَيْنَنَا الْحَبِيْب
لَدَنَا القَاصِيْ وَالْقَرِيْب
مِنْ طَيِّبَةٍ قَبْلَ الْمَغِيْب 
طَالِباً قُرْبَ الحَبِيْب


Andainya Kekasih-Mu (Muhammad) masih berada bersama-sama kami,
Akan terlunaslah segala hutang dan semakin hampirlah,
Dengan haruman baginda sebelum hilangnya
Rasa yang meronta-ronta untuk berada hampir dengan kekasih-Mu..

بِقُرْبِهِ النَّفْسُ تَطِيْب
وَتَدْعُوا الله فَيُجِيْب
أَنْوَارُ طَهَ لاَ تَغِيْب
بَلِّغْنَا لِقَاهُ يَا مُجِيْب


Berada berhampirannya jiwa turut menjadi harum
Dan apa jua yang kalian doakan kepada Allah akan diperkenankan.
Cahaya Nabi Muhammad tidak akan pernah sirna.
Sempatkanlah kami bertemu dengan Baginda, 
Wahai Tuhan yang Maha Merperkenankan doa hamba.


هُدَاكَ الْكَوْنُ الرَّحِيْب




رَحْمَةَ الهَادِيْ الْقَرِيْب
حَدِيْثُكَ النَّهْرُ الْعَذِيْب
جِوَارُكَ الْغُصْنُ الرَّطِيْب


Hidayahmu kepada alam merata luas
Tanda hampirnya kasih sayang Tuhan Pemberi Hidayah.
Hadis-hadismu ibarat sungai mengalir jernih.
Berada disisimu bagaikan dahan yang tumbuh segar dan basah. 

فَدَتْكَ رُوْحِيْ يَا حَبِيْب
محمدٌ مُكْرِمَ الْغَرِيْب
بِقُرْبِكَ الرُّوْحُ تَطِيْب
ياَ رَحْمَةً لِلْعَالَمِيْن


Kutebus diriku dengan dirimu wahai Kekasihku.
Nabi Muhammad yang mulia lagi asing
Berada berhampiranmu jiwa menjadi harum
Wahai yang diutuskan sebagai tanda kasih sayang, 
Tuhan kepada seluruh Alam

يَا حَبِيْبِيْ ياَ مُحَمَّدْ
يَا طَبِيْبِيْ يَا مُمَجَّدْ
أَنْتَ ذُوالْفَضْلِ الْمُؤَيَّدْ
جَلَّ مَنْ صَلَّى عَلَيْك


Wahai Kekasihku Wahai Muhammad 
Wahai pengubat hatiku Wahai yang terpuji
Dirimu memiliki kelebihan yang diakui
Oleh Tuhan yang turut berselawat kepadamu.

Thursday, January 12, 2012

cerpen~ “Doakan rumah tangga kita sampai syurga.”






Dia duduk menghadap laptop di hadapannya. Langsung tidak menghiraukan si dia yang sedang menonton televisyen – ceramah bersama Dato' Masyitah. Siaran OASIS Astro itu telah pun bertukar kepada Indahnya Iman yang bermaksud akan masuk waktu... solat. Tiba-tiba, si dia bangun dan memandangnya yang sedang khusyuk membelek laptop di hadapannya. 


“Abang, maghrib dah nak masuk. Kita jemaah ya.”


 Dia yang duduk di hadapan laptop itu senyap. Tersentak sebenarnya. Mana pernah solat. Nak jadi imam?
Huh, lawak antarabangsa betul. Macam mana dia boleh kahwin dengan ustazah ini pun tak tahulah. Salah abahlah ni, pandai-pandai nak tentukan jodoh orang. Cari yang stok tudung labuh pulak tu. Okey, salah aku juga sebab pergi teguk air kencing syaitan tu siapa suruh. Okey, salah aku lagi, angkut entah mana-mana perempuan untuk hiburan. Okey, salah lagi sebab selalu saja aku balik lepas subuh sebab pergi kelab dan balik mabuk.
Okey, salah aku lagi, duit syarikat abah habis aku jolikan. Banyaknya salah aku. Jadinya, abah kahwinkan aku dengan Siti Syahirah binti Hj. Amran ni. Bukan itu saja, abah hantar aku dengan dia duduk dekat Kepala Batas, Pulau Pinang ni. Itu okey lagi, abah ambil kereta sport aku – dan aku kena guna kereta isteri aku ni. Abah suruh aku uruskan syarikat dia dekat ceruk ni. Nak enjoy pun tak boleh, sebab ini Pulau Pinang bukan Kuala Lumpur. Enjoylah aku dengan laptop ni. Baru sehari duduk rumah ni, aku dah nak gila. Belum seminggu lagi. Kalau sebulan? Huh.
“Abang dengar tak?” 


Macam cakap dengan laptop tu saja. 


“Hm,saya sembahyang dekat surau.” 


Ek, macam mana ayat tu keluar. Huh, surau pun aku tak tahu dekat mana. Nak lari dari jadi imam sebenarnya. 


“Saya ikut. Jap saya siap.” 


Si isteri telah pun hilang di pandangan mata. Aiman tersentak. Aduh, dia nak ikut pulak. Laptop dimatikan. Dia duduk di sofa sementara menanti si isteri bersiap. Fikiran ligat memikir dekat mana surau? 


“Abang, dah siap.” 


Aiman memandang isterinya yang lengkap bertudung labuh saiz 60 dengan t-shirt muslimah dan seluar track-suit. Cantik! 


“Abang...?” Aiman tersedar. 


“Jom.” Kunci kereta di atas meja dicapai. 


“Saya bawa kereta awak, tak kisah?” tanya Aiman ragu-ragu. 


Syahirah senyum. “Harta saya harta abang juga.” Aiman hanya mengangguk. 


Dalam kereta – hanya dengar radio – HOT FM Refleksi.
Aiman dah tak tentu arah. Syahirah yang dari tadi perhatikan itu macam nak ketawa. Rasanya asyik ulang-ulang saja jalan ni.


“Abang, surau belok kiri tu.” Aiman hanya diam. Malu. 


Kereta di belokkan pada arah yang diberitahu isterinya. Mereka telah pun tiba di hadapan surau as-Syakirin. Aiman masih tidak mematikan enjin. Syahirah pun tidak keluar lagi dari kereta. Aiman melihat dirinya yang hanya ber-t-shirt dan seluar track-suit. Aduh, mana bawak kopiah ke? Songkok ke? 


“Err, Ira...” Syahirah menoleh. 


Mana ada orang pernah panggil dia Ira. Pertama kali dengar. 


“Ya?” 


“Okey ke saya pakai macam ni? mana tahu kene halau ke nanti?” 


Syahirah senyum. 


“Jangan risau yang menilai itu Allah, bukan manusia. Kalau niat kita kerana-NYA, insya-Allah. Pakaian abang ni dah okey dah ni.” 


Aiman terdiam. Tak pernah sebelum ini dia bercakap dengan orang masuk bab-bab agama. 


“Jom," ajak Syahirah. 


“Hmm.” Enjin kereta dimatikan.
Malam itu Aiman duduk di ruang tamu menonton televisyen. Teringat tadi imam itu bagi ceramah tentang solat. 


“Solat itu tiang agama, kalau tak solat umpama kita meruntuhkan agama.” 


Teringat diari isterinya yang dia jumpa tadi. TER-baca. 


“Saya nak suami yang soleh! Ya Allah makbulkan doa hamba.” 


Aku tak adalah baik sangat. Kenapalah kau kahwin dengan aku. Kesian kau dapat aku jadi suami. Aku jahil agama! Aku dah jauh terpesong! 


Seperti ada suara yang datang dalam fikirannya, ‘Tapi kau boleh berubah. Allah Maha Pengampun!’.


Televisyen di hadapannya itu dipandang kosong.
Berubah? Teringat juga dia amaran abang iparnya, “Aku bagi amaran dekat kau, jangan sesekali berani angkat tangan kau ni dekat adik aku lagi, jangan pernah kau buat dia menangis...” 


Aiman hanya mendengar amaran keras Shahir sewaktu mereka berduaan di dalam kereta sebelum ke rumah mertuanya. 


“...ingat! Aku dapat tahu hidup adik aku sengsara, hidup kau jugak sengsara! Jangan kau buat perangai buruk kau tu. Aku dapat tahu. Aku terus pergi Kepala Batas tu. Kau faham tak?” Aiman hanya mengangguk. 


Huh, garang! Syahirah memandang suaminya yang duduk di sofa itu. Dia senyum. Dia ke belakang Aiman dan menutup mata Aiman dengan tangannya. 


“Cuba teka ini siapa?” kata Syahirah dengan suara yang di buat-buat macam suara lelaki. 


Aiman yang tengah berfikir itu terkejut tiba-tiba pandangannya gelap. Lama. Senyumnya terukir apabila mendengar suara Syahirah. 


“Hmm, Tom Cruise...” main-main Aiman. 


“Salah! Tom Cruise tak reti cakap Melayu!”


 Aiman ketawa. 


“Hm, Hj. Amran.”


 Syahirah pula ketawa. 


“Salah! Hj.Amran dekat Johor.” 


“Ha! Tahu..tahu..Syah!” Syahirah kerut dahi. 


“Syah mana?” 


“Syahirah.” 


Aiman menarik tangan isterinya agar duduk di sebelahnya.
Cepat sungguh si Syahirah ni mesra. Ingat kan stok yang pendiam. Terkejut juga tiba-tiba si isteri ini nak beramah mesra tapi saudara mara dia ada kata yang Syahirah ini jenis yang ceria dan dia pula jenis yang boleh je ‘masuk’. 


“Abang buat apa?” 


“Tak ada apa-apa. Saya nak tanya awaklah...” 


“Tanya apa?” 


"Err..kenapa awak terima lamaran abah untuk kahwin dengan saya?” 


“Sebab Allah.” 


Aiman diam sebentar. 


“Tak faham.” 


“Saya buat solat istiharah. Minta petunjuk dari-Nya.” 


Aiman senyap. Rasanya tak ada apa yang hendak dikatakan lagi. Sebak tiba-tiba.
Seminggu berlalu…


“Abang, saya tak reti masak,” kata Syahirah yang tengah bercekak pinggang di dapur itu. 


Terkejut juga Aiman. Nak makan apa kalau isterinya ini tak reti masak – hari-hari makan kedai bankruplah. Dah-lah abah tak bagi duit banyak. Nak berkata sesuatu tetapi tak terluah sebab teringat ayat dalam diari isterinya.


“Lelaki bising perempuan tak reti masak! Habis, kalau lelaki tak reti jadi imam itu!” 


Walaupun ayat itu di tulis dalam diari dan bertarikh sebelum mereka bernikah lagi tetapi amat terkesan dalam hati Aiman. 


“Macam mana ni abang?” kata Syahirah sayu. 


Aiman menggaru kepala. Tak tahu nak jawab apa. 


“Tak apalah, lepas ni kita sama-sama belajar masak.”
“Maaf ya abang...” 


Aiman senyum. 


“Tak apa.” 


Aiman keluar dari dapur. Syahirah rasa bersalah. Itulah! Umi selalu suruh masuk dapur belajar masak. Buat malu je. Sedang Syahirah berfikir di bar dapur itu Aiman masuk dengan membawa laptop. 


“Abang nak buat apa bawa laptop ke dapur?” 


“Belajar masak guna internet.” 


Aiman senyum dan mengangkat kening. Syahirah senyum. 


“Huish masin," komen Syahirah. 


Aiman mengambil gulai di hadapan isterinya.


“Abangkan yang masak ni,” kata Syahirah lagi. Aiman rasa dan ketawa. 


“Okeylah ni. Ha, awak punya sayur campur ni tawar! Tak rasa apa-apa...” komen Aiman pula. 


“Okey apa...” 









Is okay. Gulai itu banyak garam, sayur awak tak rasa apa-apa. Campur je semua. Gulai sayur.” 


“Boleh ke macam itu?” 


“Boleh je.” 


“Okey...” 


“Dah, makan cepat. Nanti tak sempat nak siap pergi surau.” 


Aiman langsung tak sedar apa yang dia cakap.
Ajak orang pergi surau? Ajak isterinya? Huh, sejak bila jadi geng surau ni. Syahirah senyum. Dah ada perubahanlah abah! 


“Ustaz,” panggil Aiman kepada insan yang baru selesai mengimami solat Maghrib itu. Ustaz itu menoleh. 


“Ya?” 


“Saya nak…” 


“Nak apa?” 


Aiman malu untuk berkata. Tapi sedaya upaya dia cuba luahkan. 


“Anak nak apa?” 


“Saya nak belajar agama.” Terluah juga. 


Ustaz itu senyum. 


“Mari.” 


Selesai solat Isyak tadi Syahirah terus keluar dari surau. Lama dia menunggu Aiman di kereta. Senyum terukir apabila melihat Aiman menghampiri bersama seorang lelaki separuh umur. 


“Ustaz kenalkan isteri saya.” Aiman kenalkan Syahirah pada lelaki itu. 


Syahirah hanya senyum dan mengangguk.


“Baguslah. Muda-muda kahwin sama-sama pergi surau.” Aiman tersentak. 


Walau apapun senyum paksa diberi. 


“Alhamdulillah ustaz, Allah beri suami yang soleh macam Aiman ni,” kata-kata Syahirah membuatkan Aiman terdiam. 


“Alhamdulillah, semoga kalian berbahagia hingga ke syurga.” 


“Terima kasih ustaz.” Aiman bersuara. 


Ustaz itu menepuk bahu Aiman. 


“Baiklah, saya balik dulu. Assalammualaikum.” 


“Waalaikumsalam," jawab Syahirah dan Aiman serentak. 


Aiman duduk di birai katil dengan mata memandang Syahirah yang sedang mengemas bajunya ke dalam bagasi. 


“Lamanya abang pergi...” 


Aiman tersedar. 


“Hmm, seminggu je.” 


Ya, dia kata dengan Syahirah ada urusan kerja sebenarnya dia mahu ke pondok agama untuk belajar agama dengan ustaz yang dia jumpa sewaktu di surau kelmarin.
Rasanya dia perlu berubah. Sampai bila dia nak mengelak untuk menjadi imam dalam keluarganya. Sampai bila dia nak terus jahil. Sampai bila dia nak membiarkan isterinya keseorangan tanpa bimbingan seorang suami. Sampai bila dia nak terus hipokrit mengikut Syahirah ke surau tetapi tak tahu apa-apa. Sudah tiba waktunya dia berubah! 


“Seminggu tu lama tau...” lirih Syahirah. 


“Pejam celik- pejam celik sekejap je tu...” 


“Kalau pejam tak celik-celik?” tersentak Aiman apabila mendengar ucapan isterinya itu. 


Sudah, rasa berat pula dia nak tinggalkan si Syahirah ni. Aiman memandang Syahirah. 


“Apa awak cakap ni...” Lembut dan ada nada risau di situ. 


Syahirah ketawa halus. “Gurau je-lah. Abang ni cepat betul tersentap.” 


Aiman diam. “Tak payahlah kemas beria-ia. Nanti yang lain saya kemas.” 


Isterinya tarik muncung. “Tak mau lah, nanti kurang pahala.”
Sudah dua hari Aiman di pondok agama itu. Memang air matanya di situ asyik mengalir sahaja. Teringat dosa lampau yang pernah di buat. Ya Allah… banyaknya dosa hamba. 


Selesai solat berjemaah dengan rakan-rakan di pondok, dia menelefon isterinya. Salam berbalas. 


“Awak sihat?” Aiman duduk di tangga surau papan itu. 


Syahirah bersuara riang, “Alhamdulillah sihat. Abang tak rindu saya ke? Dah masuk hari kedua baru nak call? Abang tahu tak saya bosan duduk rumah sorang-sorang? Saya dah dua hari tak sembahyang jemaah tau?...” 


Aiman hanya senyum mendengar coleteh si isteri. 


“...ha, lagi satu abah kata abang mana ada kerja luar, baik abang cakap abang pergi mana?...” 


Tiba-tiba suara Syahirah bertukar sebak. 


“...saya tahu, saya bukan sapa-sapa dekat abang, tapi tak patut abang tipu saya..” 


Air mata Syahirah mengalir. Aiman terdiam. Syahirah juga diam. Terkejut Aiman tiba-tiba terdengar esakan. 


“Awak nangis ke?” 









Diam lagi.


“Awak, saya…”


Syahirah memintas, “Tak apa. Saya faham.”


Air matanya diseka.